A modern virágküldés történetéről
A virágküldés természeténél fogva időérzékeny szolgáltatás: a virágokat a futárnak frissen kell kiszállítania a virágüzletből a címzettnek, különben értelemét veszti az egész.
E ténynek köszönhetően a virágküldés mai formájában a XIX. századot megelőzően gyakorlatilag ismeretlen volt, hiszen nem állt rendelkezésre megfelelően gyors kommunikációs módszer, hogy a megrendelés, majd a kiszállítás időben megvalósulhasson.
A távírógépek, a telegráfok megjelenésével és elterjedésével azonban a helyzet megváltozott. A kereskedők csakhamar felismerték, hogy a kommunikációs forradalom milyen új lehetőségeket tartogat számukra, és a modern virágküldés is fejlődésnek indult.
Ennek egyik úttörője a mostanra több mint 100 éves amerikai FTD, a Florists Telegraph Delivery Associacion volt. A szervezetet 1910. augusztus 18-án alapította meg 15 előrelátó virágkereskedő, akik hasznot akartak húzni a technológia kínálta új lehetőségekből. Az úttörő szervezet történetét, amely ma már világszerte több mint 16 ezer virágkereskedőt tömörít, még könyvben is feldolgozták, a Flowers by Wire 2011-ben, nem sokkal az alapítás századik évfordulóját követően jelent meg.
Hasonló tömörülések az a következő évtizedben számos országban alakultak hasonló szervezetek. A távol-keleten például a Japan Floral Retail Traders Delivery Association 1953. április 13-án jött létre. A hasonló szövetségek nevéhez nem csak a virágküldés piacának alakítása köthető, számos más területen is úttörőnek bizonyultak, a japán szövetség például 1997-ben szakmai magazint kezdett kiadni. [1]
A század második felére a távírókat persze már bőven kiszorították a telefonok (a szakmai szervezetek leginkább nosztalgiából tartották meg ideig-óráig a „telegraph” kitételt nevükben), az ezredfordulóra pedig a legújabb, még gyorsabb kommunikációs csatorna, az internet hódított.
Ma az online virágküldés és virágrendelés csak az Egyesült Államokban évi 3 milliárd dollárnyi bevételt termelő üzletág, amely ráadásul évente 6-7 százalékkal bővül. [2]
Természetes, hogy az iparág ennyire függ a technológiától, hiszen minél hamarabb képesek leszállítani a virágokat, annál jobb az ügyfélnek. A rendeléseket ma már online azonnal képesek felvenni a kereskedők vagy a kereskedők között a rendeléseket elosztó szolgáltatók, és azokat továbbítani a futároknak.
Akár úgy is tekinthetjük: a virágkereskedők technológiai úttörők voltak a XX. századi történelem során – természetesen saját jól felfogott érdekükben.